Sunday, May 24, 2009

Här sitter jag och läser alla de andras bloggar och kommer på hur lite jag har i livet att gnälla på. Men undrar också, trots allt, varför det är så svårt för mig att hantera vad som kommer flygande mot mig. Jag tänkte på mamma och hur många månader sen det är sist jag pratade med henne. Det värsta är att nu känns det som jag inte saknar henne längre, det känns som om hon har gått och dött. Det är ju en jättehemsk tanke. Inte för att jag önskar henne död men min själ har kommit över ångest fasen om hur dålig och kärlekslös dotter jag är till att se henne som död. Allt började väl egentligen imorse när en av min mors väninnor skrev en liten snabb hälsning till mig och gav sitt email till mig. Det känns mer som om jag skulle kunna komma henne närmare än min egen mamma. Jag gråter nästan av ilska. Var rad som skrivs från mamma eller hennes partner ser jag som en motattack och ibland tror jag att de är menade som det men ibland är det nog helt välmenade också. Jag orkar inte alls ta itu och reda upp mitt förhållande till dem nu, eller rättare sagt jag vill inte. Min mamma har sårat mig så hårt och så djupt att kanske min hjärna, för att överhuvudtaget kunna överleva, ser henne som död.

2 comments:

Mattias Carlsson said...

Jag ska försöka och trampa försiktigt men ändå prata lite, för jag tror att du behöver prata. Nu är jag bara ett svagt eko från det förflutna, men det är ett typiskt norskt eko, som med lite tur låter trevligt, oavsett.

Jag har aldrig riktigt sett det positiva med desperationen att hålla fast vid släkten. De är inte frivilliga, och därför påtvingade att umgås på födelse-dagar, bröllop och begravningar. Oavsett vad som hänt innan, ska man sitta där och le när man får ytterligare en fullständigt värdelös julklapp från onkel Torsten som ingen ens har sett och få hört talas om. Nej tack, jag väljer vilka personer jag umgås med, och där ingår familj och släkt.

Det är lite som floskeln "man ska visa de äldre respekt". Mjo, i viss mån kanske (om inte annat för att de är lika sköra som barn), men även idioter växer upp. Att man är gammal är ingen garanti för något positivt.

Ulrica said...

Mattias! Jag försöker kontakta dig, någonstans på nätet ska jag väl ändå kunna hitta hur jag gör! Ja just det, min tekniska sida är (fortfarande) inte mitt forte.