Sunday, June 14, 2009

Har varit och spelat bowling idag. Fick ont i tummen och skyllde på det när jag kom sist, fast sist kommer jag ju alltid, så det var väl inget konstigt med det. Tänkte mycket på hur ens förflutna alltid egentligen är med en. När nu en människa från nästan 20 år sedan gör sig tillkänna känns det nästan som jag är den där tonåringen igen och för mig ser han fortfarande ut som en. Jag kan inte sluta tänka på hur är han nu, vad gör han, har han familj etc. Men också hur lite vi förändras över åren, fast vi kanske tror det motsatta. Hans syn på livet och hans humor är fortfarande densamma, så det måste ju betyda att jag är likadan i många ting. Han lärde mig mycket igår, det måste jag säga i alla fall, eller rättare sagt han lärde mig att inte känna mig usel för att jag inte har ett varmt och älskat förhållande till min mamma. Och ett är också sant bara för att någon är gammal, betyder det inte att de alltid har rätt. Tack M (om du läser detta)! Tittade på R idag när han bowlade och var mer sorgsen över att min mamma inte kan acceptera en människa bara för att han inte har en akademisk utbildning och är övervikitg. Till syvende och sist är han den mest snälle man jag har råkat fastna för och om sanningen ska fram så skäms jag nu mer än något annat. Jag skäms för att min mamma betedde sig som hon gjorde mot honom och jag är glad att jag vågade ställa mig upp och tala om för henne vad jag tyckte, även fast det betydde att vi var tvungna att åka hem tidigare. Hon har skrivit i ett mail att hon har skickat mig ett brev, jag förstår inte riktigt varför hon gör detta. Vad villl hon nu? Om jag vore en vis människa skulle jag nog kasta det oöppnat, men nu är jag inte det och tillika alldeles för nyfiken. Vi får väl vänta och se.

2 comments:

Mattias Carlsson said...

Bowling behöver inte vara komplicerat. I alla fall i de 3 ställen jag någonsin har bowlat på finns det en serie markeringar ett par meter in på banan som formar ett ^. Tänk dig en linje mellan din höra höft (eller var du nu har klotet och mitten av den pilen. Rör kroppen så att låret och mitten på ^ bildar en rak linje och släpp klotet. Du borde pricka bättre i alla fall :D När du har fått koll på det går det säkert att börja leka med skruvar och whatnot.

Jag får väl maila lite bilder helt enkelt :D

Ingen orsak om det nu kunde vara till stöd. Men alla goda råd ska nog tas som lyckönskningar. Det vill säga oavsett om det goda rådet är uselt eller värdefullt så är dess avsikt egentligen att vara stöttande och välönskande. Så på så sätt är också korkskallars goda råd bra :)

När jag läser detta så kan jag säga att jag är också glad att du försvarade din partner. Det hade varit en lika dålig gärning som din mamma gjorde att inte göra det och det hade bara spätt på vad han redan råkat ut för.

Vad det gäller förlåtanden så har jag själv ett litet system :D Jag funderar på om jag tror att personen visste vad han/hon gjorde. Om så är fallet finns ingen pardon. Någonsin. Som du själv uttryckte det så ändras inte grunden hos personer. Som bäst kan vissa lära sig hur de behöver bete sig för att få en önskad reaktion från sin omgivning, men det är för mig inte ens i närheten av vad jag vill ha ut av en relation med en annan person.
Om det är så att de inte visste att de gjorde fel så är det inte mycket att fundera, självklart ska de förlåtas. Men jag förklarar varför jag känner som jag gör när de beter sig som de gör och en eventuell upprepning leder ofelbart till att man inte blir förlåten.

Jag tycker inte du ska skämmas över din mamma. Du kan vara ledsen i efterhand över att de ens träffades, men genom att ta ställning så känns det som om den biten borde vara fixad. Självklart kanske R känner att det hade varit roligare om ni hade kommit bra överens, men jag tror inte han egentligen skulle vilja umgås med en så ytlig människa. Och varför nämns inte din pappas ställningstagande. Att inte ta ställning är för mig helt otroligt. Visst, mamman eller dottern, och det är säkert olustigt, men det är viktigare en fråga om rätt och fel.

Så - om du ska öppna brevet eller bara kasta det hade för mig varit en fråga om jag hade trott att min mor var;
a) påtänd
b) galen
c) misstog min partner för ett barnätande monster

Annars blidde det sopkorgen. Men det är jag! Så gör det som känns rätt för dig!

Ulrica said...

jag har införskaffat tändningsvätska! Jag tror att många människor glömmer att behandla sina medmänniskor, som de vill bli behandlade själva. Om vi alla åtminstone försöker göra detta skulle vi alla bli lyckligare (lägg betoningen på försöka för vi kan alla göra fel). Mammas nye partner, som istället för att kanske ta tag i oss båda sa åt mig att nu var nog alla broar brända och vi borde lämna dem.