Sunday, March 22, 2009

NHS i Storbritannien är inte till för de sjuka. Här har du ca 7 min att tala med läkaren, det är inklusive att han skriver ut ett recept. Har tänkt att nästa gång det bär till doktorn, skriva upp mina plågor i en anteckningsbok, staplar, rangordnade, med det mest trängande först, så jag inte glömmer. Skulle spara en vansinnigt mycket tid. Nervositeten börjar redan i väntrummet, det är receptionistens domän. Receptionister i NHS är inte att leka med, det har jag också lärt mig. De vakar över väntrummet med hökögon och är man inte snäll vrålar de ut ens åkomma högt och ljudligt så att inte heller den mest lyhörde ska missa något. Jag har börjat att le stort varje gång jag kommer in för att mjukgöra dem lite. Det funkar inte. De stirrar stint tillbaka, suckar lite och pekar mot en ledig stol när jag har sagt mitt namn. Fast det kanske är menat, för väl inne hos doktorn har shocken från receptionisten gjort att jag inte kommer ihåg allt jag skulle säga och kan hålla mig till de sju minuterna.

No comments: