Wednesday, February 3, 2010

att ha en seinfeld hemma

Själv är jag en stor fan av både Seinfeld och Larry Davids "Curb your enthusiasm" trots att det här i Storbritannien inte verkar var något alls. Jag skrattar så jag får kramp i magen. Fast ibland behöver jag inte ens titta på TV för att få mina egna versioner av dessa storheter. Nej, det finns ibland mitt i min bekantskapskrets. Här finns min kompis Mike och hans far Ian de för diskussioenr mellan varandra som skulle kunna bli guldepisoder för Larry David.
Se här vad som hände häromdagen:
Roller:
Mike-egen entreprenör med ett ganska lugnt tillvägagångssätt för det mesta.
Ian- liten äldre herre, tjocka glasögon, halvt döv, men pigg, cyklar vart han än ska...mest för att allt annat kostar pengar

Dialogen är i något högre volym än normal samtalsnivå.

Mike: Pappa kan du ta den här nyckeln jag kopierade häromdagen tillbaka till låssmeden. Den fungerar inte.
Ian: Fungerar den inte?
Mike:Nej, den är fel. han måste göra om den.
Ian: Till vem gick du?
Mike: Till han upp på Renfrew street.
Ian: Va?
Mike: Renfrew street.
Ian: Jaha, jag tyckte du sa Reckless street.
Mike: Nej, jag sa Renfrew street. Varför har du inte hörapparaterna på dig?
Ian: Jag sparar på batterierna.
Mike: Men du hör ju inget.
Ian: Va?
Mike suckar.
Ian: Hur mycket kostade det att få en nyckel kopierad?
Mike: Fem pund.
Ian: Fem pund? Han därborta på Dundee street tar bara 2.50.
Mike: Ja men jag kör inte förbi där varje dag. Det här var mycket enklare.
Ian: Fem pund!
Mike lämnar över den felaktiga kopian till Ian. Ian tar av sig glasögonen och granskar noga kopian, tar upp orginalet som ligger på bordet framför honom och synar denna lika noga.
Ian: Han har ju använt fel mall! Det ser ju till och med jag, det är fel. Du har betalat fem pund för en oduglig nyckel. titta Michael titta på vad som är fel. se här...Om du hade gått bort till Dundee street skulle du ha fått för halva priset en fungerande nyckel...nu istället...
Mike går ut ur rummet

No comments: