Monday, June 22, 2009

Jag har bestämt mig för att aldrig dricka alkohol mer! Detta är nu ingen "jag-ska-aldrig-dricka-alkohol-mera-för-att-jag-har-en-sån-baksmälla"-beslut. Nej det här är mycket mer djupgående. Det sista året har jag märkt att alkohol inte har haft samma effekt på mig som förr. Då blev jag alltid fnittrig och gnolade lätt på en gammal dänga el dyl och var mer eller mindre centrum "for funny things". Nuförtiden blir jag sur och arg och tvär och ingen trivs med det, allra minst jag. Det är som om alla mina demoner som jag har inlagda i en låda med dubbla lås, släpps ut och får härja fritt. Men det är inte alltid så lätt att bara sluta, inte från min sida men från umgängets sida. Här hälls det ofta på i glasen utan att jag märker det eller jag blir nästan påtvingad det där extra glaset vin och när jag säger "nej tack" blir alla lite tysta och undrar om jag är gravid. Ok alla mina vänner är inte såna. De som faktiskt står mig närmast dricker i regel knappt något eller inget alls och det är så skönt att gå ut med dem, vi skrattar och har roligt och kör hem sen i våra bilar. Dessutom hindrar alkohol mig från att skriva på boken. Kanske det också egentligen betyder att jag inte är speciellt glad i mitt valda liv just nu och jag vet att jag måste ändra på det, snarast! Det är här boken kommer in igen, den måste bli klar och utgiven och sen kan jag leva på det...ett tag.

1 comment:

Unknown said...

Haha, ja den har man ju aldrig hört förut :) Alkohol brukar väl beskrivas som ett känsloförstärkande gift. Dvs är man sur, blir man mer sur. För mig har det alltid varit ett mindre mysterium varför folk medvetet vill förändra sig medelst gift. Vill man ändra sig är det bara att göra, inget kunde vara enklare. Alla spärrar som hindrar oss är vi också i kontroll över. :) Så det finns inget som hindrar dig från att tralla, fnittra och ha kul medelst ett glas vatten. Eller en finsk pinne.

För egen del kan jag bara säga att det är synd att jag inte fått en krona varje gång folk vill ha en förklaring till varför jag inte dricker. Resultat brukar bli att jag inte umgås med folk som dricker sig berusade. Alls. Och jag är inte ett dugg ledsnare för det :)

Hmmm… när jag läser det här tänker jag åter igen på varför människor tror att de är intelligenta. Uppenbarligen är det viktigt för oss att vara överlägsna naturen, klokare. För hur skulle vi annars motivera förslavandet av kossor, utrotning av rovdjur, jakt på vad-fan-som-helst. Vi vet bäst helt enkelt. Lik förbannat blir folk deppiga av småsaker :)

DU har hälsan i behåll. Du har bra pröjs för ett jobb du inte vill behålla. Skit i det då, gör något annat. Du kommer få betalt för det med. Personligen tänkte jag söka jobb till en pillerpackarfabrik i höst. Ibland behöver man lite rotation, och jag vill ju egentligen inte bli rik eller berömd, bara må bra. Så ett par år på en mindre fabrik känns inte som något problem - det kanske rentav motiverar mig att programmera igen, men förändringen är godis :)

Jaja, det blev att jag pratade om mig själv igen. Sorry. Lycka till oavsett val :) Och bit dig inte fast så evinnerligt - go with the flow :) Ta det som det kommer. Antalet måsten är oftast väldigt, väldigt få i ens vardag. Det finns nästan alltid alternativ som man ratar utan att ens tänka på dem.