Wednesday, March 12, 2008

Lukten präglar oss så mycket mer än vad vi är medvetna om.Jag tror vi väljer män som när vi väljer parfymer. En parfymdoft som inte passar ligger som ett tjockt osynligt lager på ens hud och tär på luktsinnet i timmar. Medan, å andra sidan, en parfym som gör, försvinner in i en och vi märker inte ens att den finns där. En man som passar känner man heller inte lukten av och man får inte en lätt huvudvärk när man har spenderat för lång tid tillsammans med honom. Jag var en gång tillsammans med en man men mådde alltid lätt illa av hans lukt och det var inte för att att han på något sätt hade en brist i den personliga hygienen. Vi var inte luktunisona, däremot hade vi ett helt fantastiskt förhållande via telefonen.

En doft av klippt gräs eller tjära, för mig alltid tillbaka till de somrarna då vi bodde precis vid en insjö och vi brukade rulla nerför den nyklippta kullen mot stranden där det låg en eka. Så, såg jag en dag i affären att det sålde en så’n där plug-in för att få hemmet att dofta bättre. Paketet lovade just nyklippt gräs- och färska blomdofter. Tyvärr blev den konstgjorda oljan alltför kemisk och det enda jag påmindes av var den stora gräsklipparen, som spydde ut avgaser. Det var ett dåligt klipp, att köpa dyr olja som ska lukta nyklippt!

No comments: